Yang gojes gojes je

Sunday, December 28, 2014

suka cari salah orang

Assalamualaikum

Salam isnin.sejuknya pagi ni.hujan masih belum berhenti.Annoying sgt aku tgk status2 kat fb sekarang ni sejak banjir ni.semua isu dipolitikkan.cari salah orang je kerjanya.yg menulis tu pun ntah2 bukan baik mana pun perangai.kalau baik, takkan cari salah orang.kutuk orang.kata org itu ini.org yg suka cari salah org lain ni, mengutuk mencaci boleh la dikatakan sbg manusia yg hatinya kotor macam najis.tapi lupa dlm diri diselaputi najis tetapi tetap mahu menuding jari menuduh dan menyalahkan orang lain.lagi bagus tilik diri sendiri, cari salah diri sendiri tu dulu.tapi tak semua manusia ada sikap mcm ni.dia rasa dia betul, hebat, baik, suci murni dan sengaja lupa atau takut nak hadapai kenyataan diri tu sebenarnya kotor mcm najis jugak.kasar bahasa aku pagi2 ni kan..sebab apa?sebab aku meluat sgt dah.senang cite unfren mereka2 yg bersikap negatif mcm ni.jika bukan di alam maya sekalipun aku tak ingin berkawan dgn org mcm ni.blh bawa kemudaratan.kalau kawan korang asyik je ajak ngumpat, pastu korang ngumpat dia g tmbh lg bkn nak nasihat yg elok, layak ke jadi kawan?tu bukan kawan.tu setan namanya.setan bertopengkan manusia.kawan yg baik ialah kawan yg menasihatkan ke arah kebaikan, bukan jenis yg menambah2 dendam benci supaya silaturahim tak dapat dijalinkan.berdosa besar org yg memutuskan silaturahim ni.tanggung la esok kat akhirat merangkak2 kau mencari org yg dicaci.susah klu jenis tak nak sedar diri ni.ok itu saja luahan hati aku yg panas pagi ni..tak la panas mana.havoc je lebih kikiki...toksah marah2 la ya...suka marah2 ni sama mcm perangai syaitan.bila hati kita sikit nak teremosi marah, lagilah syaitan mengapi2kan..benci dia lagi!marah dia lagi!cari salah dia lagi!sudahnya syaita bertepuk tangan.nama pun manusia mmg la tak blh lari dari perasaan tu tp kita blh kawal kan marah?istifar, ingat Allah byk2.dah tu je nak ckp.aku langsung bukan alim.tp aku byk belajar dr pengalaman yg aku lalui.Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment