Yang gojes gojes je

Wednesday, February 29, 2012

Tema hiasan penting

Tadaaaa...nak share pasal dekorasi lah pulak boleh??saya pun tengah mencari-cari idea lagi macam mana nak menghias rumah saya nanti..dalam kepala memang dah ada perancangan, cuma tunggu masa untuk melaksanakan je..yg penting saya mengikut bajet la..kita buat ikut kemampuan kita asalkan nampak kemas dan cantik dan kita puas hati betul tak??Cakap pasal cat, mula2 saya ingat tak nak cat rumah tu, biarkan je warna putih yg pemaju bagi.tapi kalau dicat, rumah kita akan naik seri betul tak?cuma saya agak konfius nak cat satu rumah cantik  atau cat beberapa bhg dinding yg sesuai dengan susun atur perabot dan perhiasan..masih mencari idea ni..jom saya share sikit info yg saya dapat ;)

MENCIPTA ruang dalaman yang sempurna bukan sesuatu yang mudah kerana memerlukan perancangan teliti agar tidak terikut dengan kediaman orang lain. Ia lebih memberikan cabaran apabila berpindah ke rumah baru kerana suasana itu memberikan ruang-ruang dinding yang kosong.
Pilihan penataan memberikan gambaran gaya hidup penghuni kediaman itu sendiri dan ia menjadi tatapan tetamu yang bertandang.

Fikir konsep atau tema asas, pengisian ruang atau warna-warna yang sesuai termasuk penataan cat untuk segenap inci kediaman anda.


Cat semestinya menjadi elemen terpenting dalam mengubah suasana suram menjadi lebih ceria sepanjang masa.

Sebelum membeli cat, pastikan ia sesuai dengan skima warna yang anda inginkan.

Bandingkannya dengan langsir dan permaidani atau lebih baik jika anda uji terus ke dinding anda.

Biasanya cat cenderung kelihatan lebih gelap apabila sudah disapu di dinding.

Jika anda ragu dengan tona sesuai, pilih yang lebih pucat dan dapatkan khidmat nasihat dari kedai cat yang anda kunjung itu.

Perancangan yang dibuat termasuk bajet perlu diambil kira dan anda boleh mengelakkan kediaman menjadi bahan uji dekorasi.

Dapatkan idea yang jelas berkenaan pembinaan dan hiasan dalaman kediaman anda untuk keselesaan semua.

Pembinaan dalaman bermaksud struktur atau kemudahan yang anda bina di dalam rumah selain dinding, lantai dan siling yang sedia ada.

Ia mungkin kabinet, almari pakaian atau dinding sempadan yang menambahkan seri kediaman.
Hiasan dalaman pula antara elemen yang memberikan warna, tekstur dan estetika kepada ruang-ruang dalam kediaman anda.

Ia mungkin cat, kertas dinding, lukisan, gambar, kemasan langsir atau perabot seperti sofa mudah alih.

Kombinasi yang kreatif serta bijak antara pembinaan dalaman dan hiasan dalaman menyempurnakan idea anda itu.

Jika anda melihat sesuatu perhiasan dan berkenan di mata padankan dengan latar kediaman anda dan kenal pasti sama ada sesuai atau sebaliknya.

Elak membeli, memilih atau membina secara rambang jika mahu menjadikan dalaman rumah anda benar-benar menarik dan membanggakan.


sumber:http://hiasanrekaindah.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment