Yang gojes gojes je

Wednesday, November 9, 2011

Semakin komited dengan diet

Assalammualaikum


Rasanya dah hampir 2 minggu saya mula diet dengan mengurangkan karbohidrat, gula dan garam dalam menu seharian..diet bukan untuk kelihatan langsing sahaja je..jangan salah faham tentang diet!Kita disarankan mengambil makanan yang seimbang setiap hari supaya terhindar daripada pelbagai jenis penyakit berbahaya atau nama glemernya 'tiga serangkai' iaitu kencing manis, darah tinggi dan jantung.

Dah tentu kita tak nak belum pun umur 40 tahun badan kita dan complete dengan semua penyakit ni.Jadi corak pemakanan kita haruslah diubah sementara kita masih muda.Dah tentu kita tak nak menyusahkan orang lain kalau kita berpenyakit bukan??Jadi makan la untuk hidup, bukan hidup untuk makan!hehehe hehehe..

Semakin hari saya semakin boleh menyesuaikan diri hidup tanpa makan nasik!thumbs up for me!saya juga mengurangkan penggunaan gula dan garam dalam makanan seharian..So sorry kalau datang rumah saya, rasa-rasa lemak manis tiada dalam masakan saya ok!ceh poyo sungguh! :p

Saya mula banyakkan makan makanan yg banyak serat so senang lawas, lemak mudah dibuang..Jadi saya beralih kepada roti dan biskut yg penuh serat dan gandum selain sayur-sayuran dan buah-buahan.Makanan berminyak saya hadkan, bukan setiap hari boleh makan.Kalau teringin sekali sekala go on..nanti kempunan pulak..seminggu saya amalkan, saya turun 1kg..i will get my old figure back!wah!

Jadi, lebih baik kita beringat dari sekarang sebelum kita jatuh sakit dan tak boleh buat apa-apa lagi.Sekurang-kurangnya kita berusaha bukan!family saya ada sejarah kencing manis,jadi dah tentu saya kena jaga sangat-sangat pemakanan saya mulai sekarang!


Sila makan secara teratur mengikut piramid makanan.


banyakkan makan




dan juga







Pesanan khidmat masyarakat : 'Mencegah lebih baik daripada merawat'

2 comments:

  1. wah...diet jugak...so ape cer..?? raya ni tak naik berat ke..?? dlm aku kontrol mkn pon..naik gak 1kg...adeh..!!

    ReplyDelete
  2. diet jugak weh..nk bg kurus sikit selain tu utk sihat la..raya ritu aku memang terbabas la.makan je.esok tu aku diet la blk.hahaha..tak naik la pulak..aku takde masa nak buat exercise je lagi.so lmbt sket la nak turun tu.ko dah brp kilo turun setakat ni?cmne bleh naik lak ni.ko mkn byk kot.

    ReplyDelete