Yang gojes gojes je

Friday, July 13, 2012

ceramah Dr. Robiah

Assalamualaikum


Hamboi....seronok ye pergi Sogo?dengarnya ada orang tu 2 jam stuck dlm kete sebab jem, pastu patah balik makan kata atas..kihkihkih cian mak hayam gojes hasrat nak sopping tak kesampaian...kekekekeke..

Tadi aku pergi dengar ceramah, hari ni Dr Robiah..alamak bestnya...idola ku selain ustazah Norbahyah dengan Prof Muhaya..topik hari ni pasal puasa dan ramadhan..nak share sikit ye apa yang aku dengar tadi..ilmu yg ada perlu dikongsi..jangan kedekut haaa..nanti tak berkat ;)

Bulan ramadhan atau lebih senang sebut, bulan puasa, adalah satu kaedah atau proses mengawal diri hingga terbinanya FITRAH yang pada akhirnya benar2 kembali kepada fitrah di penghujungnya (Aidilfitri)..FITRAH itu apa?suci,bersih, maknanya suci dan bersih dari segala dosa dengan Allah dan manusia..bulan puasa adalah bulan untuk kita melatih dan mengasah FITRAH bukan saja pada hati tapi pada seluruh perbuatan kita..tanya pada diri, tangan,mata,telinga,mulut,hidung kita sudah terlepaskah dari dosa???sudah terlepaskah FITRAH kita daripada fikiran negatif dan buruk sangak??tanda puasa kita diterima iaitu apabila otak kita bebas daripada perkara negatif yg boleh mencemarkan FITRAH kita, cthnya buruk sangka.

situasi 1.

A:sedap ke kuih raya dia ni?nampak mcm tak sedap je..muka macam tak pernah buat kuih raya je..betoi ka ni dok jual kuih ni...

Hello.....beli jela, jangan banyak komen, jgn banyak mulut..beli je, sedap tak sedap makan je..HANCUR puasa!!FITRAH masih tak cantik, tak bersih!jgn merungut banyak sangat ye..think positif!

Pensucian bukan saja dari hati tetapi diikuti perasaan,pemikiran dan akhir sekali perbuatan dan seluruh anggotanya!kata Dr Robiah ;)

Mari kita semak diri sendiri dah bebas ke daripada perasaan buruk sangka dgn kawan,dgn suami,isteri,mak mertua,makcik, pakcik dsb??

Situasi 2.

A:nak balik raya umh sapa dulu ni?umah mak aku ke umh mak mertua?kang blk umh mak aku, mesti mak mertua aku ckp aku control anak dia.

Hello....balik je mana-mana, sampai jugak kan?kampung jugak kan?berbincang ye..jangan rumitkan keadaan.

Semak diri,ada lagi tak rasa sombong,ego,tak berkenan dgn orang??kalau masih ada rasa tak senang dgn org tapi kita tak usaha membantu nasihat, maknanya kita masih ego.HANCUR puasa!

kita semua ada prinsip hidup yg kita pegang.tapi jgn hingga prinsip yg kita pegang buatkan kita jadi sombong.selagi tidak melanggar perintah Allah teruskan tetapi ubahlah untuk kebaikan supaya kembali kepada FITRAH.

Situasi 3.

A:jom la bukak puasa makan nasi dgn kari ni.
B:eh saya bukak pose minum susu dgn kurma je, tak makan nasik.

amboi..sombongnya...Hello.....makan jela...tak susah pun..ngap masuk mulut..jangan pegang prinsip hidup tu ketat-ketat sangat.HANCUR puasa!

kita mesti suka membandingkan kan??jgn suka bandingkan orang, dan tidak adil pada orang..jgn suka semak ibadah orang,solat orang,bandingkan puasa orang,badan orang..itu dia punya hal la..kita jaga diri kita.

Situasi 4.

mak:along kau balik raya ni ok sikit boleh tlg mak. jgn angah kau, balik bukan nak menolong.along buat kuih sedap.angah kau buat kuih selalu hangus je..kuih ni sedap simpan dlm almari, kuih hangus ni bagi anak aku makan la.HANCUR puasa!

Jangan bandingkan anak2 yer.dan tolong bersikap ADIL pada semua orang.

Last sekali semak fikiran kita.pengalaman lalu boleh buatkan fikiran kita jadi jahat, kalau ada tolong buang!ia buatkan hati kita jadi kotor, tak bersih FITRAH lemah!Kita susah nak jadi baik sebab kita belum semak puasa kita luar dan dalam.kuih raya pun tak boleh nak adil mcm mana nak adil dgn orang??

itu lah serba sedikit yg aku dgr tadi...sorry kalau tak phm yg penting aku paham.kehkehkeh..byk cth Dr Robiah bagi, sakit perut gelak...act 1st time aku dgr live ceramah dia..nx week patutnya ustazah Norbahyah tapi dia kat melbourne, so ganti org lain la..teringin nak dgr ceramah prof Muhaya la pulak...hrp2 berkesempatan la...

Akhir sekali, pesanan untuk diri aku sendiri, moga2 apa yg disampaikan meresap ke dlm hati dan sanubari, insyaAllah aku nak jalani ibadah puasa dgn sebaiknya dan diberkati Allah, dan berusaha berfikiran positif dan semoga Allah sucikan hatiku drp perasaan buruk sangka dan suka mengeluh.amin..

No comments:

Post a Comment