Assalamualaikum
Tadi aku call sorang pegawai JPA dari bhg saraan berkenaan claim dia yg bermasalah.act aku dah kuiri pertama kali dan dipulang blk tp tak menjawab kuiri.dia tuntut tambang teksi,hotel,makan dsbg masa jadi penceramah kat demong beach,tmpt yg sama aku pergi tu..so aku decide call dia sendiri sebab melalui cc cwgn jalan dia degil tak nak sertakan dokumen yg bhg kewangan mintak.aku call sendiri mintak boarding pass sbb dia nek flight.audit sini ko beli sndri ke guna waran ke kena sertakan BP.bukan kitorang sesaja mintak tp audit naziran yg nak..klu time audit dokumen yg disemak takde semua dokumen yg wajib kita jugak nak kena jawab.dia persoal dan tnya knp nk boarding pass..jpa tak perlu pun semua tu.bab BP ni aku ok lagi.dah dia tak nk bg sgt aku ckp buat surat hilang BP.pun dia persoal knp nk buat surat knp strict sgt sape yg nak semua tu..of coz la audit yg nak takkan atok aku yg nak pulak kot?bab tu aku ok lagi, wlpun suara aku makin tegas tp nada masih blum marah..sedaya upaya kawal marah berdepan dgn org sarkastik mcm ni..lps tu psl nak claim makan, aku pun g sana jugak makan disediakan nak claim apa lagi?bila aku tnya waktu bertolak dan blk sebab aku nk kirakan elaun harian if layak sbb mkn tgh hari disediakan dia bole ckp knp perlu nk kira jam semua tu tak perlu pot pet pot pet mmg sarkastik gila mamat gred 41 baru 3,4 thn keje kot based on basic salary dia..dan2 jugak la aku punya suara dah tinggi, kawan2 pun dah dgr aku marah..dia degil jugak aku ckp kalau byk soal sgt sila call bos saya.salah satu cara aku tak nak marah lagi la tu..geram betul..aku dah ckp kita bukan saja mintak,kita byk lg keje lain selain nak call nak kuiri org tau.pun tak phm jugak.susah sgt ke nk buat surat?susah sgt ke ckp potong la el makan tu kalau sy tak layak..spesis manusia degil tak makan nasihat sungguh.bila dah letak tepon tu dada aku ni kemain debar sebab aku mmg tak bole mrh org, nti aku gigil je rasa..memang patut aku mrah pun dan jelas dia yg salah..but the end aku rasa menyesal krn gagal kawal kemarahan..baru teringat pesanan prof dr muhaya, kita jgn expect org layan kita dgn baik tapi apa yg kita boleh beri pada orang itu lebih baik..maksudnya si polan tu salah pun kita jgn anggap dia salah..kita anggap kita yg salah oleh itu kita akan bersedia memberi lebih drp apa yg kita harap lebih drp orang lain.astaghfirullah..rasa gagal berdepan dgn satu cabaran hari ni..insyaAllah aku akan cuba sematkan dalam hati segala ceramah dan kata2 prof muhaya yg hari2 aku dengar untuk jadi manusia yg lbh positif,tenang dan sentiasa menyayangi dan menghormati org lain lbh drp apa yg aku harapkan sebagai balasan.amin...
wei, aper ke tak ketahwan hala pegawai yg hang call tu, kalao dia p bagi ceramah pun, selain elaun ceramah yang sejam 120 hengget tu, elaun makan dia buleh claim tu half saja..sebab kalau siang2 masa dia bagi ceramah kan dah hada makan..dah tu, kan kena bagi sekali agenda program..sah2 dalam agenda tu ada makan kan..kalau aku kan, buat ja la surat BP tadak ka hilang ka, bukannya kena tolak gaji pun kalau buat surat..macam2 orang kan..patutnya orang admin dh call kita nk tlg buat claim kita tu, cuba la cakap baik2 sikit..aku jugak yang baik hati..hahahahaha..angkat bakoi sendiri..
ReplyDeleteitu la linda..dah sah dlm aturcara ada makan,aku pun makan sekali sebelah meja dia dok mkn nak jugak claim mkn.dah tu claim 0.8 el makan 0.4 el harian padahal pi satu hari ja aku pun pelik.kot dpt pun el harian je lps waktu mkn tgh hari tu sampai ke rumah.degil.kalo buat surat settel psl BP.pastu kalau ckp je potong lah el makan tu kan senang minggu dpn dpt la duit.dia saja nak susahkan diri dia sndri.yg aku naik angin sbb dia pertikai tak perlu kira2 jam nk bg elaun makan pale ^&&% dia.huhuhuhu
ReplyDelete