Yang gojes gojes je

Thursday, July 12, 2012

keluarga anugerah tak ternilai

Assalamualaikum

p/s:entry luahan perasaan aku, tak baca pun takpe..hehehe


Bertuahnya kita masih ada suami/isteri/anak/ibu bapa dan saudara mara....ada yg sebatang kara, di rumah kebajikan.....ibu bapa ditinggalkan anak2 yg lupa diri apabila sudah kaya raya...my hubby kan JKM, dulu masa kat kelantan dia duduk bahagian kanak-kanak dan orang tua..mcm2 cerita saya dengar..menyedihkan pun ada...kenapa la sanggup buat mak ayah sendiri mcm tu?cuba bygkan betapa sygnya kita kat anak kita, kena jentik nyamuk, kita bunuh nyamuk tu penyek dia sampai leper..mcm tu jugakla mak ayah kita kasihkan kita dlu, dan mcm itu juga la kita kena kasihkan mereka..tak semestinya dari segi wang ringgit krn ada yg banyak tanggungan masing2, tapi dari segi lain cthnya bantuan di kala susah, dan paling penting doa untuk mereka setiap kali lepas solat, itu wajib...saya tak pernah lupa doakan ibu dan ayah saya 5 kali sehari usai solat...tanpa mereka, siapala saya..mungkin ibu bapa kita byk kekurangan, begitu juga diri kita sendiri..but at last u will find, kekurangan itulah yang akan melengkapkan sesebuah keluarga asalkan setiap ahli saling kasih mengasihi dan cinta mencintai..dan percayalah, anda akan lebih menghargai ibu bapa anda apabila anda sendiri mempunyai anak!(wlpun tak semua mcm tu). Bila anak lawan cakap, degil tak dgr kata, saya mesti teringat eerrmmmm mcm ni lah aku dulu masa kecik2 kan..sama je perasaan tu ;) pengalaman dan kesilapan mengajar kita menjadi manusia yg lebih baik (walaupun tak semua jadi lebih baik).hubby cakap kat saya, nak keje jgn masuk JKM..walaupun di hati ni teringin nak jaga rumah orang2 tua dan kanak-kanak yatim piatu...sebab saya sangat kasihkan anak-anak kecil ni..ingat tak Boolat?saya selalu ingat kat Boolat, apa khabar la agaknya..insyaAllah sebelum raya nak melawat Boolat, nak bg dia baju raya..hrp2 panjang umurku..amin...kecik2 dah jadi yatim piatu, kita ni untung sgt masih ada mak ayah kan.apa pun, berbalik pada hubungan kita dengan Allah...jika baik hubungan kita dgnNya maka baiklah hubungan kita sesama manusia..jika tidak, perbaikilah diri lagi dan perbaiki hubungan anda dgn Ya Rabb...jika itu sudah sempurna tetapi hubungan manusia belum juga sempurna, anggaplah itu ujian dariNya untuk kita..Allah menguji kerana Dia sayang kita, dia mahu kita amik pengajaran drp setiap peristiwa dan menilik apa kesalahan yg kita buat?for me, kalau tak pernah rasa susah atau sedih sikit pun, tu tandanya anda tak dapat keredhaan Allah..sebab tu anda terus menerus melakukan dosa dan maksiat.jadi bila diuji, istighfar byk2 untuk menghilangkan rasa marah..nama pun manusia, baik mcm mana pun takkan tak pernah marah bila orang asyik cari pasal je kan?mcm sy kata tadi istighfar byk2.Alhamdulillah, saya dapat keluarga mertua yg baik,bukan dgn mertua je, saudara mara belah hubby pun saya rapat juga.mereka baik2, esp tok perlis, mesti peluk cium kalau jumpa.saya anggap mcm tok saya sendiri dan semua ahli keluarga hubby mcm keluarga saya sendiri.begitu jugak adik beradik belah ayah saya.semua kat kl je so kami memang rapat..kalau belah ayah saya paling rapat dgn mak su dan anak2 nya 5 orang tu..mak su pun saya anggap mcm mak saya sendiri..oh bahagianya hidup saya kan!dikelilingi keluarga yg baik2, meriah!pak ndak pula (abg ayah saya) jenis tak berkira bab pelajaran..baru nak cerita, yuran pertama saya masuk UUM dulu, pak ndak la yg bayarkan..saya ckp dpt masuk UUM, pak ndak tanya berapa yuran?terus masuk bilik amik duit bagi kat saya dan pesan, belajar sungguh2, dpt keje elok, hidup senang (mcm dia la :) dan masa saya ckp saya dah hbis dgree dan nak ganti duit dia blk, dia cakap tak perlu..dia tak nak duit, dia nak saya capai cita-cita dan suruh saya sambung master pulak..insyaAllah..pak ndak saya kongsikan kesenangan dia dgn org lain, dan Tuhan pun menambahkan lagi rezeki dia..kalau atok bidin ada, mesti atok bangga dgn anaknya ni, Jeneral Profesor Datuk Dr Mohd Zin Bin Bidin, abang kepada ayah saya....tetibe rindu atok ;( atok meninggal masa saya tadika, tapi saya masih ingat setiap kenangan dgn atok..sayangnya terlalu awal atok pergi...sebab atok baik kan..Allah tak sabar nak amik atok..;(  sayangnya pada seluruh ahli keluarga saya...terima kasih tuhan kerana menganugerahkan orang yg baik2 hati di sekeliling kehidupanku..jauhkanlah mereka yg berniat jahat pada kami..amin...

2 comments:

  1. sangat bertuah dan rasa syukur punyai famili yang penyayang.....

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah kak..moga ikatan siaturahim tu kekal hingga hujung nyawa.aminn

    ReplyDelete