Yang gojes gojes je

Friday, December 26, 2014

manusia suka bersangka-sangka

Assalamualaikum

Salam jumaat...pejam celik nak sampai penghujung disember dah kite...lagi beberapa hari masuk la tahun baru....apa azam korang?hehehe..azam aku, biasalah, nak berjaya dalam hidup dunia akhirat tu je.tahun depan aku akan melangkah ke alam baru...apakah alam baru itu??jeng3..biarlah rahsia.kui3..Well...aku nak ckp pasal sikap manusia yang suka bersangka-sangka kerana percaya pada sesuatu yg tidak benar, tidak tepat ataupun fitnah la senang cerita.nak2 pulak dlm zmn serba canggih, penggunaan media sosial tanpa batasan ni.nak perli orang update status facebook.marah org update status facebook.mcm2 jenis laaa....ada tu yg aku baca kan.....updatenya " bla bl bla.... belajar tinggi tapi takde otak"...pergh....ni statusnya sbg jiran sebelah yg suka jaga tepi kain orang.takde keje dah gamaknya.nak gelak pun ada...org mcm ni kan byknya dosa dia kan...bertahun2 percaya benda yg tak tepat, bersangka2 buruk, tuduh menuduh..byknya dosa dia tanggung.kesian pulak rasanya...takpe la doa saja dia dpt hidayah supaya hati tu bersih sikit.kalaulah tau hal sebenar malu agknya nak mengadap muka org yg dikatanya takde otak tu tapi takpela.....nk org tau buat apa kan.yg penting Allah tahu segalanya.kita tak perlu pun penghargaan dari manusia.tak penting.sebab tu orang kata diam, bersabar lebih baik.telan saja kata-kata hinaan dan cemuhan.berlapang dada dan doakan saja yg baik2 buat mereka yg belum diberi hidayah.kita ni hanya blh nasihatkan je, nak berubah atau tak tu kehendak sendiri dan dah tentu la hidayah dari Allah...kita perlu sentiaa muhasabah diri sendiri.jgn angga diri kita baik diri kita betul.aku apa2 hal sekalipun benda pertama yg aku buat, aku mesti renung apa salah aku.apa aku dh buat.dan aku berazam utk berubah.aku tak pandang salah org pd aku wlupun ya dia mmg bersalah atau pun tidak.aku ttp tuding jari pd diri aku sendiri.wlupun aku dianiaya, aku akan ttp rasa aku lah yg menganiaya diri aku sendiri.bukan org lain.dgn cara ni, aku mudah memaafkan orang yg berbuat salah pada aku, melupakan apa yg berlaku dan plg pntg dpt memupuk sifat rendah diri dan hina di sisi Tuhan..bukan..bukan aku nak bercakap pandai bab agama walhal aku sendiri pun byk kekurangannya dan masih memperbaiki diri.aku bercakap dari sudut diri aku.terlalu banyak dah pengalaman dan ujian yg aku lalui dalam hidup aku ni.sampai satu saat bila aku diuji lagi, aku hanya mampu senyum dan ckp pada diri, 'ala, rileks la.sikit je pun susah.Allah nak uji tu..positif..kan dah lalui lg teruk kan.apalah sgt ujian sekecil ini.tujuan hidup pun mmg utk Allah uji.sabar dan redha jelah...kepada manusia yg berkenaan, kalau tak tau apa2 tak perlu lah lebih sudu dari kuah.sedangkan di mahkamah pun kedua pihak diberi peluang untuk bela diri kan...jadi kita ni jgnlah dgr dari sebelah pihak dan terus percaya membuta tuli dlm keadaan apa sekalipun.mcm aku, aku lbh suka tanya dua2 pihak dan baru aku blh buat kesimpulan wlpun tak semestinya benar 100%.jika tidak blh adil pd org lain adil lah pd diri sendiri.usahlah menambah dosa yg telah pun bergunung di dalam diri tu.sekian.sama2 muhasabah diri.

No comments:

Post a Comment