Yang gojes gojes je

Sunday, September 9, 2012

mak ngah kembali ke rahmatullah

Assalamualaikum

Semalam dapat berita sedih..mak ngah ku meninggal dunia..awal pagi ada la dgr bunyi telefon berdering tapi pagi sgt ku tak angkat esp nom yg tak dikenali..pastu dia call hp hubby lak..baru la hubby angkat..lebih kurang pkl 8 la..mak su yg call rupanya..katanya mak ngah ku tenat..so kitorang terus bangun mandi gegas nak ke hospital..pkl 9 mak su call.mak ngah dah tak ada..dah meninggal dunia...innalillah...

Kitorang terus ke hospital..semua sedara pun ada yg dah sampai.urusan mandi dan kafan jenazah semua buat kat hospital..mak ngah ada anak sorang je,sepupuku kak eda..umur dah 35.baru bertunang..tak sempat arwah tgk kak eda naik pelamin seterusnya rasa bela cucu.mak ngah meninggal sebab jantung..dah tahpa teruk..injap langsung dah tak berfungsi..dah lama dia sakit tapi degil tak pernah check kat spital..yg boleh check tu sbb pak ndak ku (doktor) tgk dia mcm ada tanda2 jantung.kena marah baru pi check..dah check terus kena masuk wad seminggu..lps tu ok keluar blk, app utk operate lepas raya..lps tu masuk hospital lagi sekali sampaila arwah hembuskan nafas terakhir pada usia 69 tahun.

Pertama kali aku masuk bilik mayat hospital..masa tu baru lps makan kat kantin.masuk je bilik tu, ada bau semacam,tak pernah bau macam tu sebelum ni..2 kali ku nak termuntah..aku mmg sengaja masuk.nak rasa masuk bilik mayat, supaya diri ini lebih insaf dan lebih ingat mati.walaupun debar sebab ada mayat di keliling yg belum dimandikan,tgk terkaku atas katil tu memang seram sejuk.masuk sampai dalam tgk kak eda dgn dibantu 2 org pembantu hospital tgh mandikan jenazah.sebelum dikafankan kitorang semua dibenarkan masuk tgk..kesian kak eda..dah la anak tunggal, mak kesayangan pula pergi.tinggallah dia dgn pak ngah je kat rumah.lepas settle bawak masuk van jenazah nak bawa ke surau kg melaka dan kemudian dikebumikan di tanah perkuburan kg melaka jugak, sama kubur dgn atok dan pak lang.alhamdulillah semua berjalan lancar dan cepat.

Ibu aku tak masuk bilik mayat tu tunggu kat tempat menunggu je..sebab dia jenis lemah semangat.kalau ada orang mati, kubur pun dia tak boleh pergi.sebab lepas tu dia macam sakit-sakit..aku masuk je dgn yakin, dengan harapan agar aku jadi manusia yg lebih solehah di sisi Allah..dgn harapan aku insaf dan ingat mati sentiasa...sayu..itu yg aku boleh gambarkan..aku sebak semasa berada dalam bilik mayat tu...satu hari nanti diri aku sendiri yg akan begitu..pakaian terakhir aku hanyalah kain kafan berwarna putih..tiada lagi baju cantik,berjenama,make up di muka,perhiasan di badan dan sebagainya...astagfirullah...semoga aku jadi hamba Allah yg lebih beriman.insyaAllah....semoga roh mak ngah dirahmati Allah, dikurangkan seksa kuburnya, dan diampuni segala dosanya semasa di dunia.

No comments:

Post a Comment