Yang gojes gojes je

Sunday, October 16, 2011

Kalau bab makan susah nak berjimat cermat

Bukan malas masak,bukan tak suka masak..Hari-hari mesti mau masak punya..Walaupun dah masak,masih jugak nak makan kat luar.Tapi bukan kedai tomyam nasi campur semua tu ye..Dari dulu lagi,sebelum kawen,saya memang kaki makan..means suka makan,suka mencuba kat mana-mana je restoran atau tempat makan yg sedap,environment yg best..Sampai sekarang pun,saya memang suka makan..nasib baik tak montel.hehehe hehehe

Ada orang pandai berjimat bab beli baju-baju,handbag..Ye,saya bukanlah kaki shopping barang-barang sebegitu.Sesekali aje shopping,kalau rasa tapak kasut tu dah haus,dah terkoyak baru la nak beli.Kalau rasa jeans tu dah buleh buat kain buruk baru la beli..Mana ada duit byk nak shopping je memanjang kan..

Tapi satu je benda saye susah nak berjimat...iaitu bab makan..Saya suka sangat la makan kat luar even dah masak pun.Kalau pagi tu contohnya dah masak utk lunch,petang keluar boleh jadi keje makan kat Subway,malam pulak boleh g makan kat Old Town pulak..2 tempat ni je habis untuk makan aje dekat RM60 dalam masa tak sampai satu hari..Esok kalau keluar lagi,macam tu jugak.Makan kat kedai2 cenggini mmg la mahal sikit kan daripada kedai makan depan rumah..Bukan nak eksyen ke apa,tapi mcm saye ckp tadi,saya ni suka makan..selain drp nasi kat rumah la..kalau tak dpt makan tu tak senang duduk je rasa..hahahahaha....

Semalam bila fikir balik,adui...ruginya duit.sebulan makan kat tempat2 mcm ni RM200 pun boleh habis mcm tu je!Lebih pun ada kadang-kadang tu.Minum petang di hari minggu pun nak pegi Old Town.Punya selama ni membazir sangat...serius menyesal...Jadi mulai hari ini saya tanamkan azam dalam diri,takkan buang duit makan kat luar lagi dah..tiap kali dapat gaji,means sebulan sekali je boleh makan,tu pun kena hadkan tak lebih RM50!Ye saya janji pada diri saye sendiri sambil angkat tgn mcm nak baca ikrar :p

Sebab saye salu piki makanlah puas2 nti sakit dah mati tak bole makan dah sila jgn tiru prinsip ini LOL

Alangkah baik jika duit itu disimpan utk kegunaan yg lebih afdal sebab sedar gaji ciput hutang byk kekekekeke

Baik,saya akan ubah sikap suka makan ni A.S.A.P!!!!


sikit-sikit lama-lama jadi bukit!


Saya janji akan mula berjimat!yeahhhh!!!


                 
Katakan TIDAK pada benda ini!!


-
-
-
-
-
-
-
Thank you for viewing my blog!!

2 comments:

  1. Yana, sekali makan keny rogers and nandos utk satu kepala = rm 22 hengget, pastu ari rabu ni bak kata kawan aku, pink day kat baskin robbin.. huhuhu..bankrupsy aku.. huahauaa...elokla kita menabung. buleh buat2 beli curtain untuk umah baru.. huwaa..

    ReplyDelete
  2. hahahah,aku kenny rogers,nandos takde la mkn salu.kfc,mcd,old town,secret recipe mmg wajib tetiap bulan.bila kira duit hbs utk makan,mak aii..buleh sopping kat ikea.kah3..takde2 kena bajet blk.opismate ajak mkn luar selalu pun aku tak pegi dah.kdg2 ajer.

    ReplyDelete