Yang gojes gojes je

Sunday, October 2, 2011

Tak guna muka cantik,badan solid,kulit mulus,masak sedap kalau...

Assalammualaikum dan selamat berhujung minggu...


Terlintas nak menulis pasal hal ehwal berumah tangga pulak lepas terjadi satu perkara kat seseorang yg rapat dgn saya baru-baru ni...Ada org cakap kenapa la laki dia tu ade pompuan lain,bini punya cantik gebu mcm preity zinta,body punya solid cam nasha aziz,bulu mata lentik mcm rozita che wan..ce cakap apa lagi yg kurang??Nape la laki dia tu gatai meghela dok cari betino lain?

So women2 sekalian jgn ingat bila kita dah cukup sempurna suami kita akan setia selamanya dengan kita tau..Ada beberapa aspek yg perlu dipraktikkan dalam rumah tangga selain jaga badan,jaga perlakuan dan pandai masak..Saya pun bukannya sempurna baik gitu tapi saya belajar dari kehidupan seharian..umo pun makin tua..tiap hari kita mesti belajar sesuatu yg baru dan tiap hari juga kita kena buat check list apa agknya perangai kita yg tidak disukai suami.

Masih ramai yg malu2 dan tak bersikap terbuka dlm hal ni..suh tnya laki awk..

'syg,sebab apa awk syg saya?'

'syg,apa yg baik psl diri saya'?

'syg,apa yg buruk psl diri saya selama kite kawen ni'?

'syg,apa perangai saya yg awak tak suka'?

Saya mula amalkan tips2 kat atas tu sejak saya amik satu subjek berkenaan KOMUNIKASI dalam rumah tangga..Banyak tips yg lecturer saya bagi..kekadang kite pun tak terpiki nak buat cenggitu.Komunikasi dgn kawan2 berbeza,komunikasi dgn bos kite berbeza..dan dah tentu bentuk komunikasi dlm rumah tangga,dengan suami dan anak-anak juga berbeza.

Ce cuba cara camni..uolss tanya suami masing2 soklan di atas..saya tiap bulan atau tetibe rs nak tnya tu,sy tanya..baru semalam saya tanya hubby saya..bila kita tnya percayalah suami akan beri jawapan direct ikhlas dari hati mereka..Tapi jgn plak amik hati kalu suami tu kata 'cyg ni gemuk la ce kurus bdn sket' atau 'cyg ni garang sgt kekadang abg fed up jugak'...Jadi cube uollss amik inisiatif kuruskan bdn sket dan kurangkan prangai cepat nak marah tu..slowly kita ubah yg tak baik bukan secara mendadak.

Sebut psl kes someone ni, hubby dia ckp dah 11 tahun dia sabar dgn prngai bini dia yg tak nak berubah.selebihnya saya tak bleh cite la ye..

Pertama sya setuju dgn kata2 suami dia tu sebab saya mmg kenal sgt la dgn prangai isteri dia.

Kedua saya rasa nak ketuk kepala suami dia dgn senduk sebab..apa kes dah 11 tahun kau baru nk ckp bini kau itu bini kau ini?knp selama ni kau pengecut tak didik bini kau dgn baik?

Ketiga saya rasa nak sental muka laki dia dgn berus jamban sebab..hoi takkanlah 11 tahun kawen takde langsung yg baik tentang bini kau??bla bla bla...pendekkan cite jelah..

Jadi women2 jgn berat mulut selalu tanya suami kita apa salah kita,jgn segan silu mintak maaf kalau buat salah.Man man pun jgn ego tingi sangat lah ye..tak kemana pun kau nak bwk ego kau tu.

KOMUNIKASI sangat2 penting dalam perhubungan terutamanya dalam rumah tangga.Kalau ada masalah dan tak boleh nak selesai sendiri cube mintak tlg org tgh yg berpengalaman.tak pyh segan nak pi kaunseling keluarga.Jangan pulak mintak pendapat org yg boleh mmengeruhkan lagi keadaan rumah tangga kita.Yg sedara mara tu pun sama jgn sibuk masuk campur itu ini kalau umh tangga sendri pun baru setahun jagung,anak pun menetek lagi dah pandai ckp itu ini..

Saya ni kalau ikut hati nak juga nasihat someone ni suruh ikut tips ni dan byk lagi tapi selama masalah dia ni saya diam dan byk dengar.Apatah lagi nak sibuk menasihat masuk campur sampai libatkan pulak laki dia yg dah tengah meroyan dan konon2 dah takde perasaan tu.

Udah tak mo komen pnjg2 sebab saya sendri pun belom tentu lg boleh hidup bahgia sampai mati kecuali doa dan tawakal je..Tapi ingat man man jgn bg alasan dah 20 tahun dan 34 tahun pendam rasa lps tu sesuka nak cerai bini tu.Kalau bini salah tegur.Bini pulak kalau laki dah tegur jgn melenting.muhasabah diri sikit lps tu mintak la maaf.Untuk kebahagiaan diri sendiri jugak.

Apa pun saya berdoa semoga rumah tangga someone ni dapat diselamatkan..demi anak2 jugak.

Entry ini hanya untuk dikongsi bersama dan tidak berniat mencerca atau mencari kesalahan org lain.Mintak maaf jika ada yg terasa.Yg baik dtg dari Allah dan yg buruk dari diri saya sendiri...








Thank you for reading this entry!












No comments:

Post a Comment