Yang gojes gojes je

Tuesday, January 17, 2012

Mengapa Emak Tak Makan Sisa Anak dan Anak Perlu Habiskan Sisa Emak

Pernah dengar tak. orang kata jangan makan sisa anak,tapi anak makan sisa mak bapak takpe.sebab nti anak2 syg kat kita..ingat kat kita..saya pun dgr mcm tu terus amalkan.hehhe.suka dengar cakap org kan :p
Kalau bagi anak minum air,saya mesti dulu minum sikit dalam cawan tu barulah bagi anak minum.mcm tu jugak la makanan.mcm dah jadi benda wajib pada saya.bukan dgn anak je,dengan suami pun sama..tiap kali saya bancuh air,sebelum bg dekat suami mesti saya hirup sikit dulu..sebab tu kot suami saya syg gile kat saya.hahahaha!!
Itu semua kuasa Tuhan.tapi bila ingat balik, ye la mmg suami saya syg gile dan tak blh hidup tanpa saya..ececeh...untuk anak-anak ni kan,sesekali mmg ada la jugak habiskan makanan dorang..lps ni kena ingat lah...wlpun takde bukti saintifik yg mengatakan begitu :p

Jom baca artiek lkat bawah ni pulak :)

Masa saya kecik2 dulu, mak selalu sangat suruh saya habiskan belen2 nasik yg dia makan ... dan pagi2 sebelum gi sekolah, mak akan tuangkan air teh utk saya minum dlm cawan yg dia dah minum sebelum tu dan cam biasa, mesti ada sikit belen ... tapi taklah everytime ... secara puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh buat cam gitu ... dan sampailah saya dah besar panjang nie pon.

Situasi ni still berjalan ... either belen makanan mak atau abah ... tapi kalo belen makanan anak2 memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah utk habiskan ... kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yg lain ... samada kami perasan atau tidak ... .

So satu hari tu tergerak nak tanya pasal isu ni kat mak ... akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat cam gitu sebab itu petua yg dia dapat dr arwah mak mentua dia sendiri ... arwah tok pompuan kami lah sebelah abah ... mak kata, supaya hati anak2 sentiasa melekat kat mak bapak... dan saya sendiri akui kesannya ... makin umur kita meningkat, hati kita senantiasa belas tengok mak bapak kita yg makin tua tu.. kalo kena marah ke kena tengking ke memang kami adik beradik diam membisu jer lah namanya nak menjawab balik memang tak dak w'pon kita tau yg kita betul dan mak pesan, dah ada anak sendiri esok ... jgn sekali2 makan lebihan makanan anak ... samalah ceritanya ... dan mak kata jugak, pagi2 jumaat masa dia bancuh air utk kami semua, dia akan selawat 3 x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik ... 

5 comments:

  1. how awesome :) pantasan juga mama arisha selalu berbuat sedemikian :)

    ReplyDelete
  2. ada betulnya petua tu. Tapi kekadang saya makan jugak lebihan anak. Bukan sebab takut anak tak dengar ckp kita.

    Tapi saya habiskan juga makanan anak kerana saya tak nak buang rezeki yg Allah bagi.

    Mungkin didikan Mak awak yang bagus sebab tu awak selalu ingatkan mak awak kemana pun awak pergi. begitu jugak saya.

    ReplyDelete
  3. pna dengar jugak statement camtuh...
    tapi i love to share wit my mom wen it cme to eating...=) sehati sepinggan...

    ReplyDelete
  4. rtp Farra Arisha:ya.sebab itulah kamu amat sayang kan emak kamu bukan? :)

    wantie:sama la,kdg2 sya habiskan jugak makanan anak sebab syg kalau dibuang..petua lagi, sebelum bg anak minum kita selawat dan niat supaya anak2 dgr ckp kita lps tu hembus 3 kali dekat air tu :)

    Jia Nur FIzza:sehati sepinggan??wow boleh pakai jugak tu..hehehhe..

    ReplyDelete
  5. oo..x pernah dgr lak petua ni...bagus ni...nice sharing :)

    ReplyDelete