Yang gojes gojes je

Wednesday, January 25, 2012

quotation sudah diterima...wawawawa

Ahaaa..pakcik kontraktor call saya, dia sudah email quotation untuk keseluruhan menda yang nak direnovatekan...hukhukhuk..totalnya RM24,000..saya share ni mana la tau korang nak renovate rumah kan,bole buat panduan..bukan nak menunjuk ke apa ke ye..tak langsung..saya pun byk rujuk blog org lain and banyak idea dan panduan saya dapat untuk buat belanjawan...Dalam quotation ni menyebut:-


1) Kerja menaikkan dinding pagar kiri dan kanan dan memasang jubin di bahagian hadapan   RM3000

2) Menukar pintu pagar baru (rough iron) dan memasang auto gate (anggaran 3k)                   RM7000

3) Memasang awning di bhg hadapan 22x10 dgn tiang besi dan atap polycarbonat                  RM5000

4) Membina table top termasuk kerja menyambung jubin (tak termasuk kabinet)                     RM2500

5) Kerja memasang cornis,biding dan bunga satu rumah                                                           RM2000

6) Memasang grill pintu dan tingkap                                                                                          RM3000

7) kerja2 pendawaian elektrik utk lampu,plug,aircond dan water heater                                
RM1500


Nak pengsan jugak lepas tengok..tapi setakat yg saya survey dan tanya orang, harga yg pakcik ni bagi memang ok la...tak mahal dan cekik darah..pakcik tu ckp, kalau saya nak jimat kos, tak pyh tukar pagar, guna je pagar yg ada (cuma design memanjang tak sama dgn grill pintu lah) dorang akan cat wrna putih, kosnya dlm 3k++..saya blh jimat 3ribu lebih..dia kata saya boleh buat kat kitchen cabinet bg elok2 punya.sebab pagar tu bila2 ada duit boleh tukar ke rough iron..errmm betul jugak..suka la kontraktor ni..dia bg byk tips utk kurangkan kos..kalau utk KC dgn awning dan auto gate je dia tak bg guna murah punya sebab tak tahan lama.ada kontraktor ni suruh tambah itu ini la..saja nak amik duit kita..ceh..lepas tu tang bunga cornis tuh tak paham..sebab saya tak nak design bunga-bunga, nk yg biasa je..kalao bunga2 tuh lagi mahal..so kat situ rsnya boleh cut cost lagi kut...ehehehe..untuk kitchen kabinet anggaran kos dia suruh kira, kita amik satu kaki biasanya Rm350 (yg elok punya) kalau yg murah sikit 1 kaki RM250..ikut material apa kita nak..untuk dapur saya tu pakcik tu anggarkan 12 kaki (belum ukur lagi tunggu dapat kunci) so kalikan la dgn 350 atau 250 tuh.tak lebih 5 k la..so kalo campur dgn table top dekat 7k jugakla buat kc nih..pengsan!!Kalau korang ada cadangan ke experience ke atau rasa harga ni terlalu mahal ke atau boleh mintak kurang kat mana-mana part(mintak kurang no 1 ahahah) share la dgn saya ye...kalau dah over bajet nih tak dapek la nak tukar sofa dgn meja makan baru...huhuuhuu :p




1 comment:

  1. salam....saye nak tanye lah...awak dok area mane eh...seba ingat nak pasang awning jugak....boleh la tanye pakcik yang awak tanye tuuuu... :)

    ReplyDelete