Yang gojes gojes je

Tuesday, January 3, 2012

Mula kawal makan

Memeranjatkan saya sungguh, last week saya pergi klinik buat chek up sebab lately saya selalu sesak nafas, susah bernafas dan dada rasa ketat..Risau kena asma ke jantung ke, barulah paksa diri pergi klinik jugak.Hubby ada cakap maybe kolesterol tinggi kot..Yup, memang betul pun, kolesterol saya terlampau lampau tinggi!!

Itulah akibatknya kalau makan sesuka hati tanpa pikir kesan nya kan.Tetiap hari waktu bekerja, breakfast mee goreng,kuewtiaw goreng, nasi lemak, bak kata semua yg berlemak dan berminyak la..tu belum lagi lunch dgn makan malam.Doc suruh saya kawal makan kalau tak nak ditimpa penyakit yang lebih teruk nanti.

Serius..saya sedih sebab selama ni saya tak sayang diri sendiri, saya seksa diri sendiri..memang happy dapat makan, ngup ngap ngup ngap sepanjang hari..Saya ni kalau happy, memang makan banyak..Memandangkan tetiap hari happy, tetiap hari pun makan banyak la sampai kolesterol pun tinggi!*org kurus pun kolesterol tinggi jugak tau.

So start semalam masuk opis, saya dah tak breakfast makanan berminyak2 lagi.Saya bawak biskut quaker oat dgn oatmeal sebagai sarapan hari2 saya.Nak makan benda lain tu sesekali boleh la.Tapi buat masa sekarang saya nak turunkan balik kolesterol nih.So saya mula la kurangkan makanan berat2, berminyak dan berlemak.Kalau saya sakit, saya sendiri yang tanggung, bukan orang lain.Saya sygkan suami,anak-anak dan ibu ayah adik beradik saya, so saya kena melawan keinginan untuk menjoinkan diri dgn kawan2 yg lain melantak dalam pantry atau kantin.ngehehehehe :p

Kalau sebelum ni kawal makan sebab nak kurus, tapi sekarang dah terbalik!Kawal makan sebab nak sihat, bukan nak kurus!!

mekjangok sorry la yer tak boleh temankan u brekpes hari-hari, kalau temankan nti akan termakan jugak..Teman tapau boleh la..hihihihi ;)



Thank you for reading this entry!

3 comments:

  1. aku dok pi check kat apex watson tu... gula and kolesterol...sekali check 13 rengget..
    tapi ni dah berbulan tak pi check...huwaaa

    ReplyDelete
  2. mekjangok:sudehla sedih konon.jumaat jom makan atas.

    Linda:aku nak pi check kat klinik kerajaan pulak sbb nti dorang akan pantau,ada appointment utk check up seterusnya.

    ReplyDelete